اخبار بین المللی
شماره: 34113
1399/11/18 - 10:15
نشان دادن آلودگی به ویروس کرونا در مدل بافت برونشیوآلوئولار ریه انسان

تکوین یک مدل برون تنی مشتق از بافت های انسانی برای مطالعه آلودگی ویروس و پیشرفت بیماری در سلول های آلوئولار ریه می تواند مطالعه روند بیماری را تسهیل کند و منجر به ارائه رویکردهای درمانی احتمالی برای سندرم زجر تنفسی حاد(ARDS) ناشی از ویروس کرونا(SARS-CoV-2) شود.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این مشخص شده بود که در بیماران مبتلا به COVID-19 و یا سایر ویروس های تنفسی، آسیب آلوئولار می تواند منجر به شروع آبشاری از وقایع شود که این امر منجر به سندرم زجر تنفسی حاد می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن به خون را به طور خطرناکی پایین می آورد. هم چنین شواهدی وجود دارد که اپی تلیوم پوشاننده آلوئول ها نقش مهمی را در پیشرفت COVID-19  بازی می کند. با تمام این دانسته ها، ارائه مدلی مناسب از آلوئول های ریه انسانی و شبیه سازی نحوه پیشرفت بیماری بسیار مشکل است.

در این راستا، محققین هلندی توانسته اند مدل های ارگانوئیدها خودنوزایی کننده را با استفاده از سلول های بنیادی تولید کنند و با استفاده از آن نحوه همانند سازی ویروس کرونا(SARS-CoV-2) در برونشیو آلوئولار ریه را به خوبی نشان دهند. با استفاده از این مدل محققین نشان داده اند که SARS-CoV-2 در ابتدای امر سلول های شبه آلوئولار نوع دو یا ATII-L را هدف قرار دهد. به نظر می رسد که با شناسایی نحوه اثر گذاری بیماری و ویروس روی ریه بتوانیم مداخلات درمانی مناسبی را برای این بیماری ارائه کنیم.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved